Обо мне

OSINT ACADEMY

РАЗВЕДКА ON-LINEОткрытые источники украинской бизнес-среды
ENGLISH
Український Стратегічний Контент
Понедельник, 04 Мая 2015 13:41:15
Стратегічний контент (strategic content, master-narrative) - сукупність інформаційно-емоційно-психологічних та віртуальних сутностей, що складають національну ментальну матрицю, яка в подальшому виражається у конкретних вітуальних та інформаційних продуктах суспільства, що є носієм цієї матриці, які в свою чергу стають мотиваторами поведінки та основою інформаційного розвитку суспільства.

В комерційному світі "стратегічний контент" сприймається як основа просування бренду, той змістовно-емоційний стрижень, який в подальшому обростає очікуваннями споживачів та їх відчуттями відносно бренду та його продуктів.

В квітні 2014 року Міністерство оборони США опублікувало свою Кіберстратегію, в якій виклало свої стратегічні цілі по захисту національної безпеки в кібернетичній сфері, в тому числі і шляхом обслуговування "стратегічного контенту".


Короткий перелік мемів створених в українському психологічно-культурному просторі за 2014 рік



НЕБЕСНА СОТНЯ




Найпотужніший за 25 років української незалежності мем, створений внутрішньо українською культурою саме нашого суспільства (без втручання чи впливу зовнішніх сил). Мем, сам по собі, втілює не тільки певну групу загиблих осіб, а представляє собою саме український новітній епос боротьби та самопожертви за свободу. Мем знайшов своє втілення у малюнках, картинах, скульптурах, і зайняв місце у суспільній свідомості.

НЕ ЗА ТЕ МАЙДАН СТОЯВ




Мем набуває жартівливого забарвлення як і більшість психологічних породжень масового суспільства, що демонструє "захисну реакцію" на події. Тобто – додавання частини гумору до будь-якого лінгвістично-психологічного утворення, є ознакою захисних механізмів суспільної свідомості.

ЗОЛОТИЙ БАТОН




Основна ознака мему – він народився від конкретного артефакту, який сам по собі уособлює безглуздість, несмак і гонитву колишньої еліти за ознаками багатства, які «не вкладаються в свідомості нормальної людини». Тобто, фактично, є наслідком ворожого захоплення України «прибульцями».

Похідною меметичною демонстрацією цього факту є вираз: «Після відвідин будинків Януковича і Пшонки складається враження, що Україною правили цигани». «Золотий батон» знайшов своє відображення у декількох проектах і являє собою «перехідний прапор представників гідри». Так, одна з ініціатив називає чиновників і політиків, яким вручається ЗОЛОТИЙ БАТОН на кшталт «оскару» за їх корумпованість і приналежність до «гідри».

ГІДРА




Визначення прогнилої зверху до низу корупційної системи влади, яка панує в Україні та дісталася як спадок СРСР. Визначення прижилося в сфері волонтерів та громадських активістів і має прикладне значення, як з точки зору донесення певного психо-емоційного пакету інформації при спілкуванні, так і з точки зору об'єднання зусиль у боротьбі з "гідрою" для її викорінення з українського суспільства. Як і міфологічна істота - українська "гідра" дуже потужна своїми відростками та багаточисельністю голів, відрубаючи які, ми тільки посилюємо "гідру".

ПУТІН-ХУЙЛО




Найпотужніший за всю історію пострадянського простору деструктивний мем. Якщо, наприклад, мем «небесна сотня» є «конструктивним» і його можуть використовувати офіційні особи, то «ПХ» є деструктивним мемом і використовувати його без наслідків для себе не можливо (винятком став міністр закордонних справ Дещиця). Спостереження і аналіз формування мему та зростання його потужності може свідчити про те, що, незважаючи на «природнє» походження, він був підтриманий фінансово і медійно. Якість окремих аудіо і відео матеріалів була надто високою для «кустарного» створення.

Сила мему досягла свого піку, коли з суспільно-побутового середовища (футбольних фанів, кухонь та вулиць) він перейшов до напівофіційного вжитку. Це сталося, коли авторитетні західні видання, в умовах відсутності прямого перекладу (dickhead – не відповідає в повній мірі), використовували транслітерацію. Більше того, мем отримав офіційне тлумачення: “khuylo – is how Ukrainians call President of Russia”.

За свідченнями спеціалістів сфери психоаналізу, даний мем мав лише одну вразливу (чи неефективну) частину. Лайливе слово «х*ло» підкреслює в першу чергу маскулінність об’єкту і є ознакою «самця». Таким чином, якби замість нього використовувалося слово, близьке до жіночої сутності, - «п*да», то тоді ефективність деструктивної складової могла б збільшитися мінімум вдвічі.


ВІЗИТКА ЯРОША




По-перше, народження мему є наслідком продовження споживання в українському просторі контенту виробленого в Росії. Іншими словами, створення цього мему носить «реактивний характер» по відношенню до створення російськими авторами.

По-друге, як і велика кількість мемів українсько-російського протистояння, мем направлений на «утилізацію загрози» (в даному випадку – утилізація звинувачення Правого сектору у злочинах). Утилізація загрози відбувається за допомогою одного з найефективніших прийомів інформаційного протистояння – «доведення до абсурду через перебільшення». Те ж саме можна сказати по відношенню до мемів «бЕндерівці (бАндерівці)», «укропи» (укроп), «два раба», «снєгірі», «распятий мальчік», «ядєрний пєпєл» і т.д. Дані меми, що утилізують російську пропаганду є достатньо потужними і ефективними, але працюють все ж в «реактивній парадигмі».


Перелік мемів, використаних в Україні для утилізації звинувачень через абсурдизацію:



РАДИОАКТИВНЫЙ ПЕПЕЛ
Слова Дмитра Кісєльова в ефірі російського телебачення про можливість Росії перетворити США на «кучку РАДИОАКТИВНОГО ПЕПЛА». Загроза була утилізована за допомогою ротації цього мему в інфопросторі аж до його абсурдизації.

ДВА РАБА
В одному з інтерв’ю з «місцевими жителями» ДНР, чоловік сказав, що бійцям нацгвардії пообіцяли землю на території Донецької області і кожному по два раба для того, аби її обробляти. Мем був використаний для абсурдизації і, таким чином, відіграв захисну роль.

СНЕГИРИ
Російське телебачення розповіло, що українці вбивають снєгірєй, бо вони «російські птахи».

ИЗНАСИЛОВАННАЯ СТАРУШКА
Російське телебачення розповіло про публічне зґвалтування пенсіонерки бійцем нацгвардії.

РАСПЯТЫЙ МАЛЬЧИК
Російське телебачення розповіло про розіпнутого хлопчика у Слов’янську.

СНИМАЮТ В НАЦГВАРДИЮ
Швидка реакція фейсбук-спільноти на пост однієї з російських журналісток, яка написала, що патрулі української армії на вокзалах «знімають» молодих хлопців з поїздів та відправляють до війська.


________________________________________________________________________________

КІБОРГИ




Другий після «небесної сотні» найпотужніший конструктивний мем українського суспільства, який був створений виключно на теренах українського інфопростору. Так само як і «небесна сотня» - представляє собою не тільки назву певного явища і його представників, а відіграє роль українського героїчного епосу. Спробою створити такий епос була героїзація «бою під Крутами». Але масштабів для створення епосу «Крут» ні тоді, ні зараз не вистачає. «Кіборги» стали саморозвиваючимся мемом. Використаний недостатньо ефективно і потужно. Міг би допомогти у інформаційному протистоянні.

НАССЛІВАЮТ. ЦЕЗРАДА




Знову ж таки утилізаційні меми деструктивного характеру, які направлені на абсурдизацію спроб розхитати та дестабілізувати український інформаційний простір через створення внутрішніх загроз. Є похідними від мему ВИШИВАТНИКИ.

ВАТНИКИ / ВИШИВАТНИКИ




Утилізаційні меми, які створені для позначення крайніх (пограничних) станів поведінки і висловлювань у інформаційному просторі, які засуджують як проросійський так і шкідливий (вороже налаштований) проукраїнський дискурс.

Мем ВАТНИКИ також можна вважати захисним (оборонним) по відношенню до «наступального» мему – КАРАТЕЛІ. Сам мем КАРАТЕЛІ з російського боку став однією з найкращих та найефективніших розробок. Саме це слово має найвищу на пострадянському просторі негативну емоційну наповненість через те, що інформаційно-культурна сфера (кіно, музика, історія і т.д.) здійснювали його наповнення 75 років.

ПУТІН ТА ВАТНИКИ




Визначним і цікавим є момент, що мем ВАТНИКИ (в порівнянні з мемом «путін-х*ло») спрямований на росіян як на об’єкт, який використаний «в темну». Тобто «ви – ватники, не тому що ви самі по собі погані, а тому, що ви вірите брехні і повелися на брехню».

Окрім мемів лінгвістичної форми за 2014 рік з’явилася велика кількість мемів в інших формах (наприклад, музичній та графічній). Наприклад, пісенька «путін-х*ло» має чітко виражену та абсолютно впізнавану (навіть людиною без музичного слуху) мелодику і звучання. Не просто «ла-ла-ла-ла», а чіткий музичний малюнок.



Крім того, велика кількість фото жаб створила чітко окреслені і сформовані графічні меми, які переходять з однієї ситуації в іншу не втрачаючи свого змістовного наповнення.

Цікавість також представляють «відео-меми» та спроби їх запустити. Крім того, новий модний сервіс COUB.COM створює додаткові можливості для продукування та розповсюдження мемів